Walker Evans revisited l Walker Evans / Decade by decade bij Huis Marseille

Selfportrait New York,  corner 42nd St - 6th AvZelfportret  gemaakt in New York,  op de hoek van 42nd Street en 6th Avenue. Welk jaar ik deze foto gemaakt heb wist ik aanvankelijk niet meer, wel dat het tijdens mijn eerste reis naar de Verenigde Staten was. De  rood-zwart geblokte houthakkers jas die ik draag is nieuw, twee of drie weken eerder gekocht in Vermont, onderweg naar mijn toenmalige Amerikaanse schoonfamilie. Op zoek naar de datum van de opname, kwam ik in mijn archief het tijdschrift ‘Madam de Vue’ tegen, en anders dan de naam doet vermoeden een Nederlands foto-tijdschrift voor en door liefhebbers – helaas is er maar één nummer van verschenen, maar in dat nummer deze foto waardoor ik titel en jaartal heb kunnen achterhalen: 1990, en het meot zijn na deThanks’giving bij de famillie.

New York is de laatste etappe van die eerste USofA-reis en maakt een verpletterende indruk. Het is alsof ik in de fotografie geschiedenis rondloop, straat na straat. Eerder die reis ben ik in Rochester geweest, nee niet voor de Kodak fabriek, maar voor het George Eastman House l International Museum of Photography. Ik breng daar een kleine week door, ‘s ochtend in de bibliotheek, ‘s middags bekijk ik in het prentenkabinet dozen vol originele afdrukken. En nu in New York loop ik in de foto’s rond: de Lower East Site, ik volg Broadway over de hele lengte van Manhattan, neem de subway naar Coney Island. En ik fotografeer zonder schroom alles wat ik herken, met de tweedehands Yassica 124-mat.

WE_Revisited Mijn omzwervingen brengen me ook naar Brooklyn en langs het water van de East River maak ik ook foto’s van Brooklyn Bridge. Een van de foto’s wordt een hommage aan Walker Evans: het origineel is een langwerpige foto, in 1929 gemaakt, vermoedelijk een glasnegatief. Ik moet het doen met een vierkant negatief van de Yassica, maar door het vergrotingsbord, dat er voor zorgt dan het fotopapier vlak ligt, schuin onder de vergroter te houden krijg ik dezelfde compositie als het origineel. De klassiek techniek van het onthoeken uit het voor-photoshop tijdperk, maar dan omgekeerd toegepast.

Mijn ‘Walker Evans Revisted’ is een remake van een vroeg werk van Evans, en is daarmee niet helemaal representatief voor de Evans zoals wij de kennen uit later werk, of het moet het grafische karakter van de foto zijn.

Het meeste bekende werk van Walker Evans is dat uit de midden van de jaren ’30 – ’40 van de vorige eeuw, als hij de armoede op het platteland van de Verenigde Staten onnavolgbaar documenteert. Dit resulteert in welhaast iconische foto’s, gemaakt in opdracht van de Amerikaanse overheid (voor de kenners: de Farm Security Administration). Maar het werk van de decennia daarna is minstens zo interessant en ook dit werk is momenteel te zien bij Huis Marseille.

De tentoonstelling is zaal na zaal genieten van ‘vintage prins’, vaak kleine en in contact gemaakt afdrukken en wat mij trof is dat visie en handschrift van de fotograaf zo consistent zijn: ongeacht de periode waarin de foto’s gemaakt zijn, getuigen de foto’s zowel van de heldere, onopgesmukte, directe en indringende blik van Evans, en ook heeft het werk hetzelfde basis voorkomen wat de verschillen in materiaal en gebruikte camera overstijgt.
Een aanrader dus en te zien in het nieuwe – tweede – buurpand van Huis Marseille, meer info op de site.

En ook aan te raden, een interessante tekst over de tentoonstelling – met prachtige titel – van Merel Bem op haar blog : Fotopoëet. Over Walker Evans.

Comments are closed.