America revisited – Father & Daughter On the road

TheAmericansThe Americans, ik leer in ze 1989 kennen in het George Eastman House in Rochester. Eastman, Rochester? Inderdaad de stad in de staat New York waar het hoofdkantoor en de belangrijkste fabrieken van Kodak gevestigd waren. En ook de vestiging van het International Museum of Photography and Film waar ik mijzelf drie dagen lang onderdompel in de fotografiegeschiedenis: ‘s ochtends bezoek aan de bibliotheek, en ‘s middags …, ‘s middags het heilige der heiligen, de print room – toegang uitsluitend op afspraak. Je mag niets mee naar binnen nemen, men verstrekt op verzoek papier en pen (pardon – alleen potlood is toegestaan), witte katoenen handschoenen zijn verplicht om de foto’s te hanteren, maar wel foto’s die stuk voor stuk originele afdrukken zijn. Ik zie het ene na het andere icoon uit de fotografiegeschiedenis, foto’s die ik alleen ken uit fotoboeken. En omdat de staf van de print room plezier heeft in hun pas afgestudeerde overzeese bezoeker, nemen ze ook portfolio’s uit de kluis mee waar ik niet om gevraagd heb, portfolio’s met werk van fotografen die ik nog niet ken, maar waarvan ze vermoeden dat dat ook bij me in de smaak zal vallen.

Friedlander

Zo leer ik bijvoorbeeld ook het werk van Lee Friedlander kennen, in de boekwinkel koop ik Like a One-Eyed Cat. De invloed van de Amerikaanse fotografiegeschiedenis met Frank, Friedlander et al. werkt nog jaren door, in 1993 exposeer en publiceer ik mijn Stadsstillevens & Streetstills. PdPT_NY copy

 

 

 

Ruim twintig jaar later spelen de Verenigde Staten en de fotografie van Amerikaanse oorsprong opnieuw een belangrijke rol in mijn leven en werk. Aan de vooravond van een reis dwars door Amerika, van coast to coast, samen met mijn dochter die momenteel in Ann Arbor (Michigan) geschiedenis studeert, is het opnieuw de fotografiegeschiedenis die inspireert. Het zwart-wit uit het verleden is in mijn eigen werk vervangen door kleur, een van de nieuwe inspirators is Stephen Shore. Ergens in mijn boekenkast staat een wat ouder boek met een overzicht van zijn werk, maar sinds kort ligt de klassieker Uncommon Places op mijn tafel (de herdruk van een aantal jaren geleden, met niet eerder gepubliceerde foto’s). SS_UncommonP_cover

Het boek is het resultaat van een aantal reizen dwars door Amerika en weerspiegeld volgens de flaptekst de ‘essentie van het Amerikaanse landschap’. Monumentaal is het eerste wat in gedachten komt, niet alleen voor wat betreft de grootte van het boek, maar het is ook een monument is de fotografiegeschiedenis, zeldzaam heldere en indringende blik, een blik die alledaagse plekken (‘common place’) transformeert, tot een andere werkelijkheid, adembenemend in kleur en fabelachtige uitvoering. Wat dat laatste betreft, Shore werkte met een groot formaat view camera, maar wil ik in de lijn van Shore ook met groot formaat of mijn panorama-camera op pad? Of vraagt de aanstaande reis om een geheel ander gereedschap? De vraag wat voor camera heeft de schijn van fotografen-praat maar de eigenlijke vraag is natuurlijk wat ik wil … Uiteindelijk is het een ander boek van Shore wat me helpt m’n gedachten te bepalen. Klik hier om het vervolg te lezen

Voor een verslag van de (aanstaande) Amerika-reis is een apart blog gemaakt Father & Daughter – On the road
Op dit aparte blog, usa.siebeswart.nl, staan nu reeds achtergrondverhalen en ook het verhaal zoals u zojuist heeft gelezen. Maar vanaf eind april komt er dagelijks verslag in de vorm van foto-posts – direct uit de USA.
U kunt zich abonneren, zie Maak de reis mee  op de homepage en klik op subscribe.

One Response to “America revisited – Father & Daughter On the road

  1. […] [klik hier voor Nederlandse vertaling] […]